Følgere

fredag 16. november 2012

Båten vår. ;)

Våren 2009 satt æ og André og drømte om båt. Begge to hadde veldig lyst på en båt vi kunne dra ut og koze oss i utover sene sommerkvelder. ;) "Kravene" va ganske enkle. Det måtte være en båt som hadde de tre "S`er" i. ;) Spise, Sove og Skite. hehe.
Vi va ofte inne på finn.no og båtplassen og kika. Leita lenge og va å så på en i Harstad. Tilslutt fant vi en på Eidet, Skjellesvik. Ca 1 time sør for Narvik. Dro for å ta en titt og ble forelska med en gang. MYE som måtte gjøres, men detta va rette båten. Det var en Windy 26 fot og hadde alle de S`an vi va ute etter.
Fredag 29 mai 2009 var vi i banken, betalte for båten og signerte kontrakten. ENDELIG, VI HADDE FÅTT OSS BÅT!  KUUUULLT!!!!!
Dagen etter var vi å henta båten. Siden ingen av oss kunne sette den på en henger å kjøre den hjem, måtte vi ta sjøveien.
Vi fikk med oss broren til André som har seilbåt og kjenner til hav og vind. Klokka va 19 på kvelden. Det blåste 15-18 meter i sekundet sørvest kuling, så vi fikk oss en skikkelig "ilddåp" på veien hjem. Har aldri vært redd i båt, men må ærlig talt si at den turen der var SKUMMEL!! Sto oppe i styrhuset og holdt mæ fast. Titta ned i "salongen" og fikk da samtidig ett blikk ut vinduet der nede. Alt æ så va vann! Så vi krenga veldig fra side til side. Den SKLI-SIKRE duken vi hadde på bordet da vi starta, lå under bordet bortimot hele veien hjem...!
Klokka 00.30 klappa vi til kai i Narvik småbåthavn. 5 1/2 time etter vi hadde starta. Det hadde vært en slitsom tur, men utrulig spennanes og litt skummel OG morsom tur. ;) Endelig va vi i havn, men desverre hadde vi ikke fått båtplass ennu. Ble liggende i gjestehavna i bortimot 3 uke. Men siden André "kjenne halve verden" tok det heldigvis ikke lengre tid enn det å få plass i Narvik Marina. Leide en plass hos båtforeninga 1. året. (Fikk fast plass etter 1 år)
7. juni 2009 (på min bursdag) var vår første båttur. Jomfru-turen kan man kanskje kalle det. ;) Vi kjørte rundt til Beisfjord sida. Stoppa motoren og hadde hvitvin og reker som første måltid ombord. Herregud så herlig! :) Det ble flere slike turer. Hvitvin og reker høre liksom med på båttur. ;)
Hele sommeren og høsten (innimellom de MANGE turene) pusset vi opp båten fra "topp til tå". Æ sydde nye gardiner, vi skrubba hele båten, pussa og gnikka på lamper og lister, fikk nytt kokeapperat, nytt toalett (heldigvis), isolerte motorrommet og masse mer. Ho måtte jo bli det beste ho kunne bli!
11. august 2009 ble båten døpt til Pia. Det var pappa som fikk æren av å gjøre det. ;)
Turene må æ komme tilbake til for vi har hatt så MANGE UTROLIGE tura at det vil bli ei veldig lang liste i dag hvis æ skal skrive alt. ;) Men æ kan jo nevne litt sånn som:

- tur til Liland og Vallebukta med broren til André og familien hannes
- Hai (pigghå) på over 1 meter
- MASSE storsei på 5-6 kilo pr stk hver tur. På det meste fanget vi rundt om 30 stk på 4 timer over 2 dager
- Rekordtorsken ombord på Pia endte på 20,36 kilo. (En gedigen fisk)
og mye mer....

Båten vår.

Se for en forskjell litt pussing og gnikking kan gjøre. ;)

Pappa får æren av å døpe Pia

André nyter hvitvin og reker

Skål!

HAI? vel, nesten. en PIGGHÅ

Fikk mange fine tura i den nydlige naturen vi har her i nord.